Мобилно меню

С какви нарушения се сблъскаха потребителите през 2023-та

От онлайн платформата „Ние, потребителите“ посочват най-драстичните търговски нарушения през миналата година
С какви нарушения се сблъскаха потребителите през 2023-та

Липсата на промоционални артикули и таксуването на намалени стоки на редовните им цени са сред най-честите проблеми, които потребителите са изтъкнали във връзка с пазаруването по време на коледните и новогодишни празници. Наред с това, в една от веригите за хранителни стоки клиентите не са имали възможност да ползват полагащите им се ваучери за отстъпки, предоставени заради лоялност и натрупани суми от пазаруване при търговеца. Други потребители са имали неволи с дефектни стоки, неправилно начислени неустойки при прехвърляне при друг мобилен оператор и др. За това разказа пред медии основателят на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова.

Ако потребителят е привлечен в даден търговски обект с реклама за продукт в намаление, а впоследствие се окаже, че търговецът не осигурил количества, съответни на очаквания интерес, който е създал с рекламата, то това е нелоялна търговска практика. Нарушение и когато уж намалените стоки се таксуват на касата на редовните им цени. При по-голямо пазаруване, както е около празниците, клиентите трудно успяват да проследят коректността при маркирането на всеки от артикулите и лесно може да се окажат подведени. 

Годишен обзор, изготвен от „Ние, потребителите“ посочва кои са най-драстичните нарушения и важните потребителски теми през 2023 година: 

  • Индексирането на цените на мобилните услуги при действащи договори, без право на отказ без неустойки;
  • Принудителната продажба на пластмасови кутийки за храна от витрината на суперите, без алтернативи;
  • Измами и нелоялни практики при предлагането онлайн на медикаменти и уреди за отслабване;
  • Нарушаването на потребителските права при намаления и промоции на хранителни продукти, облекла, стоки за дома и др.;
  • Как шринкфлацията "отхапва" от потребителските опаковки, а скимпфлацията неусетно влошава качеството на продуктите с цел намаляване на психологическия ефект от поскъпването на стоките заради инфлацията;
  • Пропуските при резервации на туристически услуги и рисковете при сделки с нерегламентирани лица;
  • Задължителното отдаване под наем на чадъри и шезлонги в комплект на плажа, което е нелоялна търговска практика, потвърдена от Министерството на туризма; 
  • Нелоялни практики на телекоми при телефонни оферти за подновяване на договора; 
  • Капаните на презентациите и договорите извън търговски обект;
  • Клиентските карти за отстъпки и измамите в социалните мрежи, които събират лични данни;
  • Влиянието на инфлуенсърите върху потребителското поведение;
  • Навлизането на изкуствения интелект в потребителската сфера;
  • Как идеята за кръговата икономика кореспондира с потребителското право;
  • Новите законодателни инициативи на европейските институции в областта на потребителската защита относно безопасността и качеството на продуктите.
2024 © Варна е

Варненци се жалват от проблеми с паркирането

Трудности се срещат във всички райони на града предвид нарасналите нужди от паркоместа
Варненци се жалват от проблеми с паркирането

Община Варна ще засили проверките за нерегламентирано паркиране на автомобили по и в близост до велоалеите. Това стана ясно след сигнал по време на приемния ден на кмета Благомир Коцев. По думите на граждани чести нарушения има на алеята за велосипеди в близост до стадион "Спартак", по протежението на бул. "В. Левски". Те поискаха при възможност велоалеята да бъде отделена с делиниатори или да бъде маркирана в цвят. От администрацията посочиха, че "Общинска полиция" и сега контролира отсечката, но въпреки това там често се наблюдават нарушения.  

Други граждани поискаха ул. "Д-р Стоян Златаров" да стане еднопосочна и живущите да имат възможност да паркират в едната лента на пътното платно. Недостигът на паркоместа се е усетил, след като два нови парцела по улицата се застрояват. Идеята е да се промени статутът на улицата, а движението по съседната да е в обратна посока. От дирекция "Инженерна инфраструктура и благоустрояване" поеха ангажимент, да прегледат точните габарити на платното, както и да изследват интензитета на движение на автомобили. След това  ще се организира работна среща, в която ще се поканят заинтересованите лица и ще се предложат решения.

По време на приемния ден беше повдигнат и въпросът за свободния достъп на граждани до стадиона в близост до спортен комплекс "Локомотив", както и за неправилното паркиране около него. По случая общинското предприятие "Спорт Варна" ще направи проверка.  

Живущи на ул. "Васил Петлешков" в район "Приморски" поискаха да бъдат изградени нови 20 паркоместа, предвид нарасналите нужди на района. По думите им те са били заложени при ремонтни дейности там, но не са били реализирани. Общински експерти ще направят проверка на място, за да преценят дали да се изградят паркоместа на тревна фуга. Успоредно с това ще се търсят и възможности за финансиране, тъй като средствата по проекта са изчерпани. От ресорната дирекция се ангажираха още да съдействат за изграждането на изкуствени неравности по улицата с цел да се ограничи скоростта на преминаване на автомобилите.

Собственици на имоти в местност "Карантината" изложиха аргументите си против строеж на голяма жилищна сграда в района. Те се притесняват, че може да бъде издадено разрешение за строеж без необходимата екологична оценка, а по думите им имотът попада в "Натура 2000". Подали сме сигнали до всички заинтересовани институции, посочиха гражданите. От общинската администрация поискаха да се запознаят с изходните данни по случая и да потърсят становище на "Геозащита" и други институции.

Живущи в района на ул. "Топола" и ул. "Чинар" се жалваха, че вече 10 години живеят на улица, която е неасфалтирана. По силата на тристранен договор от 2015 г. между инвеститора, Община Варна и фирмата – изпълнител, строителят е трябвало да асфалтира улицата, но не е изпълнил ангажимента си. Община Варна ще направи проверка по случая. Със съдействието и на районното кметство „Младост“ ще се търсят варианти да се направи текущ ремонт или да се потърсят възможности за цялостно изграждане.

2024 © Варна е