Мобилно меню

С какви нарушения се сблъскаха потребителите през 2023-та

От онлайн платформата „Ние, потребителите“ посочват най-драстичните търговски нарушения през миналата година
С какви нарушения се сблъскаха потребителите през 2023-та

Липсата на промоционални артикули и таксуването на намалени стоки на редовните им цени са сред най-честите проблеми, които потребителите са изтъкнали във връзка с пазаруването по време на коледните и новогодишни празници. Наред с това, в една от веригите за хранителни стоки клиентите не са имали възможност да ползват полагащите им се ваучери за отстъпки, предоставени заради лоялност и натрупани суми от пазаруване при търговеца. Други потребители са имали неволи с дефектни стоки, неправилно начислени неустойки при прехвърляне при друг мобилен оператор и др. За това разказа пред медии основателят на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова.

Ако потребителят е привлечен в даден търговски обект с реклама за продукт в намаление, а впоследствие се окаже, че търговецът не осигурил количества, съответни на очаквания интерес, който е създал с рекламата, то това е нелоялна търговска практика. Нарушение и когато уж намалените стоки се таксуват на касата на редовните им цени. При по-голямо пазаруване, както е около празниците, клиентите трудно успяват да проследят коректността при маркирането на всеки от артикулите и лесно може да се окажат подведени. 

Годишен обзор, изготвен от „Ние, потребителите“ посочва кои са най-драстичните нарушения и важните потребителски теми през 2023 година: 

  • Индексирането на цените на мобилните услуги при действащи договори, без право на отказ без неустойки;
  • Принудителната продажба на пластмасови кутийки за храна от витрината на суперите, без алтернативи;
  • Измами и нелоялни практики при предлагането онлайн на медикаменти и уреди за отслабване;
  • Нарушаването на потребителските права при намаления и промоции на хранителни продукти, облекла, стоки за дома и др.;
  • Как шринкфлацията "отхапва" от потребителските опаковки, а скимпфлацията неусетно влошава качеството на продуктите с цел намаляване на психологическия ефект от поскъпването на стоките заради инфлацията;
  • Пропуските при резервации на туристически услуги и рисковете при сделки с нерегламентирани лица;
  • Задължителното отдаване под наем на чадъри и шезлонги в комплект на плажа, което е нелоялна търговска практика, потвърдена от Министерството на туризма; 
  • Нелоялни практики на телекоми при телефонни оферти за подновяване на договора; 
  • Капаните на презентациите и договорите извън търговски обект;
  • Клиентските карти за отстъпки и измамите в социалните мрежи, които събират лични данни;
  • Влиянието на инфлуенсърите върху потребителското поведение;
  • Навлизането на изкуствения интелект в потребителската сфера;
  • Как идеята за кръговата икономика кореспондира с потребителското право;
  • Новите законодателни инициативи на европейските институции в областта на потребителската защита относно безопасността и качеството на продуктите.
2024 © Варна е

Зелената зона за платено паркиране във Варна стартира от 20 ноември

Активна е нова функция в мобилното приложение Mpark – онлайн заплащане за "разскобване"
Зелената зона за платено паркиране във Варна стартира от 20 ноември

От 20 ноември 2025 г. във Варна започва да функционира новата зона за платено паркиране "Зелена зона". От тази дата потребителите ще бъдат таксувани чрез изпращане на SMS на номер 1353 или чрез мобилното приложение Mpark

Припомняме, че скоро изтича двумесечният гратисен период, който бе даден на гражданите, за да могат да подадат документите си за абонамент. До 17 ноември регистрираните абонаменти за "Зелена зона" са 10 600, от които 1850 са за подзона 7 – кв. "Чайка", обясни директорът на Общинското предприятие "Общински паркинги и синя зона" Добромир Арнаудов. Той посочи, че наличните паркоместа в "Зелена зона" са малко над 10 200, като са обособени 580 места за хора с увреждания. Арнаудов направи аналог със "Синя зона", където наличните паркоместа са 9 600, а регистрираните абонаменти - 14 500 броя. 

Продължава приемането на документи онлайн чрез Портала за управление на абонаменти за локално платено паркиране (portal.varnaparking.bg), както и в двата центъра за административно обслужване – на ул. "Александър Рачински" 29 и в офиса в Двореца на културата и спорта, с работно време от 8:30 до 17:30 ч. в делнични дни. 

От днес е в ход и опресняването на хоризонталната маркировка в "Зелена зона". За улеснение на гражданите вече е в сила нова функция в мобилното приложение Mpark – онлайн заплащане за "разскобване", каза още Арнаудов. 

"Зелената зона" ще работи в делнични дни от 9:00 до 19:00 ч., като максималният престой ще бъде до 5 часа без прекъсване.

Таксата за кратковременно паркиране е 1 лв. на час чрез SMS или мобилното приложение. С Mpark има възможност за заплащане на 30 минути престой - 0,50 лв., както и 16 лв. за целия ден. За живущите абонаментът е 5 лв. на месец за първи автомобил или 55 лв. за година (110 лв. за втори), за търговците – 100 лв. месечно, а за служебен абонамент – 250 лв. месечно.

Електромобилите паркират безплатно както в "Синя", така и в "Зелена зона".

Обособената "Зелена зона" включва 7 подзони между бул. "Васил Левски" и "Синя зона" със следните граници:

  • подзона 1, която включва и се ограничава от булеварди и улици: бул. "Христо Ботев", ул. "Кракра", ул. "Иван Рилски", ул. "Тодор Влайков", ул. "Христо Македонски", ул. "Константин Доганов", ул. "Академик Фьодор Успенски", ул. "Вл. Димитров- Майстора", ул. "Филип Тотю", ул. "Антон Страшимиров"; 
  • подзона 2, която включва и се ограничава от булеварди и улици: ул. "Кракра", ул. "Проф. П. Стоянов", бул. "В. Левски", бул. "Вл. Варненчик", ул. "Д-р Пискюлиев", ул. "Беласица";
  • подзона 3, която включва и се ограничава от булеварди и улици: бул. "Вл. Варненчик", бул. "В. Левски", бул. "Сливница", ул. "Дрин";
  • подзона 4, която включва и се ограничава от булеварди и улици: бул. "Сливница", бул. "В. Левски", бул. "Цар Освободител", ул. "Пирин"
  • подзона 5, която включва и се ограничава от булеварди и улици: бул. "Цар Освободител", бул. "В. Левски", бул. "Царевец", бул. "Ген. Колев", бул. "Чаталджа", ул. "Братя Бъкстон", ул. "Битоля";
  • подзона 6, която включва и се ограничава от булеварди и улици: бул. "Царевец", бул. "В. Левски", бул. "Осми Приморски полк";
  • подзона 7, която включва и се ограничава от булеварди и улици: бул. "Осми Приморски полк", бул. "В. Левски", бул. "Княз Борис I", ул. "Никола Вапцаров".

Община Варна призовава гражданите и гостите на града да се отнасят с толеранс към служителите на ОП "Общински паркинги и синя зона", които са на терен и изпълняват своите служебни задължения.

2025 © Варна е