Мобилно меню

С какви нарушения се сблъскаха потребителите през 2023-та

От онлайн платформата „Ние, потребителите“ посочват най-драстичните търговски нарушения през миналата година
С какви нарушения се сблъскаха потребителите през 2023-та

Липсата на промоционални артикули и таксуването на намалени стоки на редовните им цени са сред най-честите проблеми, които потребителите са изтъкнали във връзка с пазаруването по време на коледните и новогодишни празници. Наред с това, в една от веригите за хранителни стоки клиентите не са имали възможност да ползват полагащите им се ваучери за отстъпки, предоставени заради лоялност и натрупани суми от пазаруване при търговеца. Други потребители са имали неволи с дефектни стоки, неправилно начислени неустойки при прехвърляне при друг мобилен оператор и др. За това разказа пред медии основателят на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова.

Ако потребителят е привлечен в даден търговски обект с реклама за продукт в намаление, а впоследствие се окаже, че търговецът не осигурил количества, съответни на очаквания интерес, който е създал с рекламата, то това е нелоялна търговска практика. Нарушение и когато уж намалените стоки се таксуват на касата на редовните им цени. При по-голямо пазаруване, както е около празниците, клиентите трудно успяват да проследят коректността при маркирането на всеки от артикулите и лесно може да се окажат подведени. 

Годишен обзор, изготвен от „Ние, потребителите“ посочва кои са най-драстичните нарушения и важните потребителски теми през 2023 година: 

  • Индексирането на цените на мобилните услуги при действащи договори, без право на отказ без неустойки;
  • Принудителната продажба на пластмасови кутийки за храна от витрината на суперите, без алтернативи;
  • Измами и нелоялни практики при предлагането онлайн на медикаменти и уреди за отслабване;
  • Нарушаването на потребителските права при намаления и промоции на хранителни продукти, облекла, стоки за дома и др.;
  • Как шринкфлацията "отхапва" от потребителските опаковки, а скимпфлацията неусетно влошава качеството на продуктите с цел намаляване на психологическия ефект от поскъпването на стоките заради инфлацията;
  • Пропуските при резервации на туристически услуги и рисковете при сделки с нерегламентирани лица;
  • Задължителното отдаване под наем на чадъри и шезлонги в комплект на плажа, което е нелоялна търговска практика, потвърдена от Министерството на туризма; 
  • Нелоялни практики на телекоми при телефонни оферти за подновяване на договора; 
  • Капаните на презентациите и договорите извън търговски обект;
  • Клиентските карти за отстъпки и измамите в социалните мрежи, които събират лични данни;
  • Влиянието на инфлуенсърите върху потребителското поведение;
  • Навлизането на изкуствения интелект в потребителската сфера;
  • Как идеята за кръговата икономика кореспондира с потребителското право;
  • Новите законодателни инициативи на европейските институции в областта на потребителската защита относно безопасността и качеството на продуктите.
2024 © Варна е

Мащабна рехабилитация на уличната инфраструктура започва във Варна на 27 май

Да бъдат регламентирани местата, на които ще се поставят електрически велосипеди и тротинетки, които се предоставят под наем, настоя кметът Благомир Коцев
Мащабна рехабилитация на уличната инфраструктура започва във Варна на 27 май

Рехабилитация на уличната инфраструктура в петте района на Варна ще започне на 27 май, съобщават от пресцентъра на общината. Възстановяването на пътната настилка ще започне от най-критичните участъци. Целта е заложените в бюджета средства да се изразходват прецизно и то за най-належащите места.  

Списъците с улици за рехабилитация са изготвени от районните кметства. Те са избрани след проверки на място, както и по сигнали на граждани. Няма да се запълват дупки в уличната инфраструктура, където има ВиК аварии и асфалтовата настилка сляга. За тези участъци съвместно с ВиК ще се търсят по-дългосрочни решения, обясниха експерти от общината.   

Да бъдат регламентирани местата, на които ще се поставят електрически велосипеди и тротинетки, които се предоставят под наем, настоява кметът Благомир Коцев. Предстои да се изработи карта с конкретни точки, където може да се поставят стоянки за паркирането им. 

Продължава косенето във всички райони на общината, докладваха от районните кметства. Тревните площи в Морската градина се косят вече за трети път. Приключва зацветяването до Слънчевия часовник и централната алея в Морската градина, обясниха от общинското предприятие, което поддържа парка. След косенето, обществените площи задължително се обработват против кърлежи. 

Община Варна подготвя и информационна кампания за отговорно изхвърляне на отпадъци. Тя ще бъде съпътствана от нови регламенти за сметосъбиране и сметоизвозване. Трябва да има засилен контрол около съдовете за събиране на отпадъци както за фирми, така и за граждани.

2024 © Варна е