Мобилно меню

С какви нарушения се сблъскаха потребителите през 2023-та

От онлайн платформата „Ние, потребителите“ посочват най-драстичните търговски нарушения през миналата година
С какви нарушения се сблъскаха потребителите през 2023-та

Липсата на промоционални артикули и таксуването на намалени стоки на редовните им цени са сред най-честите проблеми, които потребителите са изтъкнали във връзка с пазаруването по време на коледните и новогодишни празници. Наред с това, в една от веригите за хранителни стоки клиентите не са имали възможност да ползват полагащите им се ваучери за отстъпки, предоставени заради лоялност и натрупани суми от пазаруване при търговеца. Други потребители са имали неволи с дефектни стоки, неправилно начислени неустойки при прехвърляне при друг мобилен оператор и др. За това разказа пред медии основателят на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова.

Ако потребителят е привлечен в даден търговски обект с реклама за продукт в намаление, а впоследствие се окаже, че търговецът не осигурил количества, съответни на очаквания интерес, който е създал с рекламата, то това е нелоялна търговска практика. Нарушение и когато уж намалените стоки се таксуват на касата на редовните им цени. При по-голямо пазаруване, както е около празниците, клиентите трудно успяват да проследят коректността при маркирането на всеки от артикулите и лесно може да се окажат подведени. 

Годишен обзор, изготвен от „Ние, потребителите“ посочва кои са най-драстичните нарушения и важните потребителски теми през 2023 година: 

  • Индексирането на цените на мобилните услуги при действащи договори, без право на отказ без неустойки;
  • Принудителната продажба на пластмасови кутийки за храна от витрината на суперите, без алтернативи;
  • Измами и нелоялни практики при предлагането онлайн на медикаменти и уреди за отслабване;
  • Нарушаването на потребителските права при намаления и промоции на хранителни продукти, облекла, стоки за дома и др.;
  • Как шринкфлацията "отхапва" от потребителските опаковки, а скимпфлацията неусетно влошава качеството на продуктите с цел намаляване на психологическия ефект от поскъпването на стоките заради инфлацията;
  • Пропуските при резервации на туристически услуги и рисковете при сделки с нерегламентирани лица;
  • Задължителното отдаване под наем на чадъри и шезлонги в комплект на плажа, което е нелоялна търговска практика, потвърдена от Министерството на туризма; 
  • Нелоялни практики на телекоми при телефонни оферти за подновяване на договора; 
  • Капаните на презентациите и договорите извън търговски обект;
  • Клиентските карти за отстъпки и измамите в социалните мрежи, които събират лични данни;
  • Влиянието на инфлуенсърите върху потребителското поведение;
  • Навлизането на изкуствения интелект в потребителската сфера;
  • Как идеята за кръговата икономика кореспондира с потребителското право;
  • Новите законодателни инициативи на европейските институции в областта на потребителската защита относно безопасността и качеството на продуктите.
2024 © Варна е

За 2 седмици: 18 лица са постъпили в Приюта за бездомни във Варна

Към този момент капацитетът на приюта не е изцяло запълнен и социалното заведение продължава да приема ежедневно потребители
За 2 седмици: 18 лица са постъпили в Приюта за бездомни във Варна

От началото на 2024 г. дирекция "Социални дейности" към Община Варна е разгледала над 40 случая на бездомни лица и семейства. Изготвени са доклади за нуждите и предприетите мерки във всеки един от случаите, отчете по време на редовната оперативна среща на администрацията заместник-кметът по социални дейности Снежана Апостолова. По думите ѝ общинската дирекция, съвместно с държавната Дирекция "Социално подпомагане", ежедневно работят по сигнали за хора в нужда, които се насочват към Комплекса за социални услуги за бездомни лица и семейства. 

По данни на ръководство му за последните две седмици, откакто външните температури чувствително се понижиха, в комплекса са постъпили общо 18 лица – 12 в държавно делегираната дейност (за лица без постоянна регистрация на територията на община Варна) и 6 в местната (за лица с постоянна регистрация на територията на община Варна). Повечето от тях сами са потърсили подслон в комплекса. 

Към този момент капацитетът на приюта не е изцяло запълнен и социалното заведение продължава да приема ежедневно потребители. Във връзка с влошаването на метеорологичните условия оттам напомнят, че се осигуряват храна и подслон за нуждаещите се хора. От ръководството на приюта уточняват още, че настанените са на свободен режим, но следва да спазват стриктно установения ред - както по отношение на вечерния час, така и във връзка с хигиенните изисквания и забраната за внасяне на храна, алкохол и други недезинфекцирани вещи. 

По време на оперативката на районните администрации беше възложено техни служители да извършват редовни огледи на сгради със смесена собственост, където Общината е изразходвала средства за обезопасяване и възпрепятстване на влизането и настаняването на бездомни хора. Във връзка с рисковете от предизвикване на пожар или други инциденти, от общинския отдел „Дейности по защита на населението“ напомнят, че влизането в тези сгради се третира като влизане с взлом.   

2024 © Варна е