Мобилно меню

С какви нарушения се сблъскаха потребителите през 2023-та

От онлайн платформата „Ние, потребителите“ посочват най-драстичните търговски нарушения през миналата година
С какви нарушения се сблъскаха потребителите през 2023-та

Липсата на промоционални артикули и таксуването на намалени стоки на редовните им цени са сред най-честите проблеми, които потребителите са изтъкнали във връзка с пазаруването по време на коледните и новогодишни празници. Наред с това, в една от веригите за хранителни стоки клиентите не са имали възможност да ползват полагащите им се ваучери за отстъпки, предоставени заради лоялност и натрупани суми от пазаруване при търговеца. Други потребители са имали неволи с дефектни стоки, неправилно начислени неустойки при прехвърляне при друг мобилен оператор и др. За това разказа пред медии основателят на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова.

Ако потребителят е привлечен в даден търговски обект с реклама за продукт в намаление, а впоследствие се окаже, че търговецът не осигурил количества, съответни на очаквания интерес, който е създал с рекламата, то това е нелоялна търговска практика. Нарушение и когато уж намалените стоки се таксуват на касата на редовните им цени. При по-голямо пазаруване, както е около празниците, клиентите трудно успяват да проследят коректността при маркирането на всеки от артикулите и лесно може да се окажат подведени. 

Годишен обзор, изготвен от „Ние, потребителите“ посочва кои са най-драстичните нарушения и важните потребителски теми през 2023 година: 

  • Индексирането на цените на мобилните услуги при действащи договори, без право на отказ без неустойки;
  • Принудителната продажба на пластмасови кутийки за храна от витрината на суперите, без алтернативи;
  • Измами и нелоялни практики при предлагането онлайн на медикаменти и уреди за отслабване;
  • Нарушаването на потребителските права при намаления и промоции на хранителни продукти, облекла, стоки за дома и др.;
  • Как шринкфлацията "отхапва" от потребителските опаковки, а скимпфлацията неусетно влошава качеството на продуктите с цел намаляване на психологическия ефект от поскъпването на стоките заради инфлацията;
  • Пропуските при резервации на туристически услуги и рисковете при сделки с нерегламентирани лица;
  • Задължителното отдаване под наем на чадъри и шезлонги в комплект на плажа, което е нелоялна търговска практика, потвърдена от Министерството на туризма; 
  • Нелоялни практики на телекоми при телефонни оферти за подновяване на договора; 
  • Капаните на презентациите и договорите извън търговски обект;
  • Клиентските карти за отстъпки и измамите в социалните мрежи, които събират лични данни;
  • Влиянието на инфлуенсърите върху потребителското поведение;
  • Навлизането на изкуствения интелект в потребителската сфера;
  • Как идеята за кръговата икономика кореспондира с потребителското право;
  • Новите законодателни инициативи на европейските институции в областта на потребителската защита относно безопасността и качеството на продуктите.
2024 © Варна е

Стартира третият национален конкурс "Аз за моята община"

Акцентът тази година е върху насърчаване на младите хора да разкажат реални истории за ефекта от европейското финансиране в техните общности
Стартира третият национален конкурс "Аз за моята община"

Националното сдружение на общините в Република България (НСОРБ) стартира третото издание на Националния младежки конкурс "Аз за моята община", посветен на 12 октомври – Деня на българската община и местното самоуправление.

През 2025 г. конкурсът ще се проведе под мотото "Аз за моята община: моят глас за европейска промяна", като акцентът е върху насърчаване на младите хора да разкажат реални истории за ефекта от европейското финансиране в техните общности.

В конкурса имат право да да участват младежи на възраст между 15 и 29 години – ученици, студенти и работещи, както и групи с колективни проекти.

Целта е участниците да представят конкретни примери от населените си места, където европейски проекти са допринесли за по-добра инфраструктура, социални услуги, образователни инициативи и цялостно повишаване на качеството на живот.

Институционален партньор на инициативата през 2025 г. е Представителството на Европейската комисия в България.

Няма ограничения във формата на проектите – младежите имат право да използват текстове, видеа, снимки и други креативни средства. Допълнителни точки ще бъдат присъждани на предложения, съдържащи визуални материали.

Крайният срок за изпращане на проектни предложения е 30 август 2025 г.

Конкурсът е разпределен в четири категории: ученици, студенти, работещи и колективно участие.

Наградният фонд включва четири първи награди по 1000 лв., както и две поощрителни награди по 500 лв.. Победителите ще бъдат обявени на 12 октомври 2025 г. по време на Годишната среща на местните власти на НСОРБ.

Допълнителна информация за проявата може да откриете ТУК.

2025 © Варна е
Още по темата: Младежи Конкурс НСОРБ
Още по темата: Младежи Конкурс НСОРБ