Мобилно меню

Измама или реални търговци: Кой плаши със съд онлайн потребители заради неполучени пратки

Множество сигнали за подобни практики са изпратени след празниците, съобщи Габриела Руменова от платформата "Ние, потребителите"
Измама или реални търговци: Кой плаши със съд онлайн потребители заради неполучени пратки

Потребителите, които получават заплашителни имейли с предупреждения за съд при отказ да приемат пратка, да не изпадат в паника, а да извършват проверки. Това каза в ефира на Bulgaria ON AIR Габриела Руменова от платформата "Ние, потребителите" по повод множество сигнали и запитвания след покупки по време на празниците. 

Съобщенията гласят, че получателят трябва или да вземе пратка, или да се откаже от нея и да заплати разходите по доставката и връщането, като в противен случай срещу него ще бъде заведено дело и това ще му донесе разходи в размер на от 1000 лв. до 4000 лв. за такси за съда, адвокатски хонорари, технически експертизи и т.н. 

"Заплахата със съд е един от най-притеснителните елементи в тези съобщения. Има строго определен ред, по който ние трябва да поръчаме, да получим пратката, да я платим и той е описан в общите условия. Куриерските служби имат свои условия – до 7 дни трябва да се получи и след това започва таксуване на всеки следващ ден. Но това не означава, че отиваме на съд", подчерта Руменова. 

Според нея, смущаващо е и насочено специално към непълнолетните изречение, което гласи, че при незаплащане на поръчана от тях пратка, ще се търси отговорност на техен родител или настойник. "Абсурдно е, защото при проблем с търговеца, ние не тръгваме да го съдим веднага, а опитваме да разрешим казуса в диалог. Без значение дали става дума за измама или насреща има реален търговец, всеки случай трябва да се изследва индивидуално, подобна комуникация е недопустима", категорична е тя. 

Руменова обясни, че по закон при договор от разстояние, който предвижда задължение за потребителя да извърши плащане, търговецът е длъжен да получи потвърждението на клиента, че поръчката е свързана със задължение за плащане от негова страна – например да има бутон с този надпис върху него или друга подобна функция. Там трябва ясно да са посочени също характеристиките на стоките и крайната цена. Ако търговецът не е изпълнил тези задължения, потребителят не е обвързан от договора или поръчката и няма право на каквито и да било претенции спрямо клиента. 

Експертът обърна внимание и на друг притеснителен пасаж от съобщенията – че при неполучаване на пратката потребителят ще дължи и куриерските разходи по доставката. Тя цитира закона и подчерта, че дори при упражнено право на отказ в 14-дневния срок разходите по доставката остават за търговеца. Руменова уточни, че изключение правят случаите, в които потребителят изрично е избрал начин на доставка, различен от стандартния за този електронен магазин. Освен това, ако търговецът се е съгласил предварително да поеме разходите по прибирането на стоката при упражнено право на отказ, то той следва да го направи, затова винаги трябва да се запознаваме с условията. 

На въпрос често ли потребителите ползват опцията "Преглед и тест", за да избегнат заплащане на непоръчани пратки, Габриела Руменова посочи, че това се прави основно от тези с повече опит, както и когато се пазарува за първи път от непознат за дадения потребител до момента електронен магазин. Тя обаче посъветва винаги да ползваме тази възможност, за да намалим рисковете, включително и от непреднамерени грешки. 

Всички правила във връзка с плащането и доставката трябва предварително да са описани в общите условия на търговеца – как става плащането, какви са сроковете, а не те да се налагат впоследствие с подобен тип агресивни послания, добави още тя. 

"Когато получим сигнал във връзка с подобни агресивни и заплашителни съобщения, ние извървяваме заедно с потребителя целия път на проверката. Оказва се, че някои от хората не са подготвени и попадат в капана на този, който изпраща съобщенията да ги вкара в паника и те стриктно да изпълнят това, което се очаква от тях, вместо да помислят кой е подателят, взаимодействали ли са с такъв търговец, очакват ли нещо от него", разказа Руменова. Целта е по такъв начин хората да се научат как сами да правят проверките си и да не се притесняват излишно в такива ситуации. 

2025 © Варна е

Площадката за едрогабаритни отпадъци във Варна вече функционира

Разположена е в Промишлена зона "Планова" в район "Владислав Варненчик"
Площадката за едрогабаритни отпадъци във Варна вече функционира
1270

Първата във Варна общинска площадка за безвъзмездно предаване на едрогабаритни отпадъци (ЕГО) вече е открита. Тя е разположена в Промишлена зона "Планова" в район "Владислав Варненчик". В нея ще се приемат сепарирани различни материали, генерирани от домакинствата по време на ремонтни дейности и почистване.

Проучват се терени и в други райони на Варна, където да бъдат обособени площадки за ЕГО – в район "Аспарухово", район "Приморски" и на границата между районите "Одесос" и "Младост", така че да бъде покрита голяма част от нуждите от такава услуга на територията на общината.

Регистърът на предадените от домакинствата отпадъци в бъдеще ще бъде интегриран чрез специален софтуер към системата за изчисляване на местните данъци и такси, така че гражданите, които предават надлежно сепариран ЕГО на площадката, да получават известно данъчно облекчение, обявиха от общината. В проектобюджета за 2025 г. са предвидени средства за подобряване на инфраструктурата на площадката, Община Варна ще търси и възможности за европейско финансиране за надграждане на дейността й.  

На общинския парцел с площ от 5 дка са разположени контейнери с обозначени кодове за следните видове отпадъци: хартия (без опаковки); плоско прозоречно стъкло (без дървени, алуминиеви, пластмасови и т.н. елементи); дървесина (излезли от употреба мебели – маси, столове, шкафове, гардероби, дървесни плоскости, палети, врати, дървесни опаковки, ламперия и др. без текстилна част); пластмаса – обемни изделия като маси, столове, бидони и др.; обемни отпадъци – матраци, дивани, фотьойли и др.; черни и цветни метали; строителни отпадъци от ремонтни дейности, сепарирани по видове: керемиди, плочки, керамични изделия; смеси от бетон, тухли; дървесина от строителни и ремонтни дейности (без мебели); пластмаса от строителни и ремонтни дейности.

На площадката не се приемат кашони и опаковки, цветно стъкло, зелени отпадъци, органични и опасни отпадъци, автомобилни гуми, смесена битова смет, излезли от употреба електроуреди.

Дейността на пункта няма да дублира тази на компанията за разделно събиране и оползотворяване на отпадъци от опаковки на територията на община Варна, уточниха от Общинско предприятие "Управление на проекти и озеленяване", което ръководи дейността на площадката.

В зоната са разположени още пункт за разглобяване и сортиране на отпадъци със смесен състав, както и зона за подготовка на годни за повторна употреба ЕГО след почистване и ремонт, зона за съхранение на ЕГО. Всички предадени отпадъци, които е възможно да бъдат рециклирани, ще бъдат предадени на съответните оползотворяващи компании, за да влязат отново в употреба.

Предадените от домакинствата ЕГО следва да бъдат с размер до 2 куб. м и маса до 1 т. годишно. Всички предадени отпадъци ще бъдат регистрирани, като гражданите следва да попълнят декларация за вида, количеството и произхода на предадения  отпадък. Право на това имат единствено физически лица.

Общинската площадка за предаване на ЕГО се намира на адрес: ул. "Перперикон" 11 (между бул. "Трети март" и бул. "Цар Освободител" над КАТ и комина). Работното време е от 09:30-13:00 и от 13:30-18:00 ч. от понеделник до неделя с изключение на официалните почивни и празнични дни.

2025 © Варна е / снимки: Пресцентър Община Варна