Мобилно меню

Какви са правата на потребителите при покупки онлайн

Неспазването на сроковете за доставка може да се разглежда като нелоялна търговска практика, изтъкна Габриела Руменова от онлайн платформата "Ние, потребителите"
Какви са правата на потребителите при покупки онлайн

Електронните магазини нямат право да принуждават потребителите да получат покупките си спешно от офисите на куриерските служби. Неспазването на сроковете за доставка може да се разглежда като нелоялна търговска практика, която дава право на потребителя да развали договора и да откаже пратката. Това коментира Габриела Руменова от онлайн платформата "Ние, потребителите" в студиото на БНТ. 

"В общите си условия търговецът е длъжен да посочи начина на извършване на поръчките, доставката и плащането. Всичко това трябва да е ясно за потребителя от самото начало. Не може в допълнителни съобщения впоследствие, след като сделката вече е сключена, потребителят да се притиска за по-къси срокове", подчерта тя. 

Във връзка с това Руменова цитира разпоредба в Закона за защита на потребителите, която касае случаите, в които се сключва договор и стоката не се предава веднага на клиента. "Тогава тя трябва да бъде предоставена в срок до 30 дни. И ако това не се случи, има възможност за договаряне на допълнителен срок. Чак тогава може да се предприемат някакви други действия, в случая – да се развали договорът", изтъкна тя и добави, че няма как при това положение търговецът пък да настоява потребителят да получи и заплати изпратения колет по-бързо от предварително договореното, както и че до крайни мерки като завеждане на дело следва да се стига, когато са се изчерпали възможностите спорът да бъде уреден доброволно.  

Когато електронният търговец не спази посочения от самия него срок за доставка, може да е налице нелоялна търговска практика, посочи Руменова. И обясни: "Потребителят намира безкрайно много оферти в интернет пространството, сравнява по цена, но и по срокове за доставка. Понякога тази стока му е необходима за подарък и трябва да пристигне на точно определен ден, след това тя вече не му е нужна и той може да "накаже" търговеца, като поиска разваляне на договора".

В студиото на БНТ Руменова коментира и казуса с телекомите.

"В договорите на телекомите с потребителите продължават да фигурират неравноправни клаузи, които водят до нелоялни практики, свързани с повишаването на цените по действащи договори".

Тя припомни, че първата голяма задача на "Ние, потребителите" при възникването на платформата преди две години е била да подпомогне решаването на проблема с индексацията на телекомите. През този период Руменова многократно разясни в медиите в какво се изразяват недобросъвестните действия на операторите, сезира компетентните институции и насочи вниманието на тогавашния омбудсман проф. Диана Ковачева, която зае същата позиция. Междувременно се натрупа и съдебна практика в полза на потребителите и бяха внесени предложения за промени в Закона за електронните съобщения. След продължителната пасивна позиция на Комисия за защита на потребителите (контролният орган с функции да защити крайните потребители от нелоялни практики и неравноправни клаузи в договорите) и промяна в становищата, преди дни все пак бяха издадени заповеди за забрана на нелоялни практики, като предстои да проследим как ще се развие казусът. 

Габриела Руменова коментира и поредното поскъпване на пластмасовите кутии за еднократна употреба за храна от витрините на супермаркетите: "Целта на наредбата за намаляване на вредната за околната среда пластмаса не може да се постигне с въвеждане на такива такси и за пусканите биоразградими или картонени кутии, а трябва да се въведат достъпни за потребителите алтернативи – депозитни системи или кутии за многократна употреба от вкъщи", посочи тя.

2025 © Варна е

Въвеждат маршрутни промени по автобусни линии 31, 31А, 30 и 29

Ограниченията се налагат във връзка с дейностите на "ВиК-Варна" в участъка около спирка "Светкавица" по пътя за кв. "Виница" и ще бъдат в сила от 18 септември (четвъртък)
Въвеждат маршрутни промени по автобусни линии 31, 31А, 30 и 29

Във връзка с проект на ВИК - Варна за реконструкция и доизграждане на ВиК мрежата в града и затваряне за движение на участък от бул. "Осми приморски полк" – пътя за кв. "Виница" в района на спирка "Светкавица", от 18 септември 2025г. (четвъртък) се въвеждат промени в маршрута и обслужването на линии от градския транспорт, съобщават от Общинското предприятие ТАСРУД:

Линия № 31
Делник:
- По маршрут от спирка "ЖП Гара", спирка "Явор", бул. "В. Левски", бул. "Княз Борис I" - спирка "Балкан" до спирка "Дом майка и дете": начален час 05:00ч., краен час 23:00ч. - интервал 15 минути.
Празник:
- По маршрут от спирка "ЖП Гара", спирка "Явор", бул. "В. Левски", бул. "Княз Борис I"- спирка "Балкан" до спирка "Дом майка и дете": начален час 05:00ч., краен час 23:00ч. - интервал 20 минути.

Ще се обслужват всички спирки по маршрута двупосочно.

Линия № 31А 
Делник:
- По утвърден маршрут - спирка "ЖП Гара" с начален час 06:05ч. и краен час 21:00ч. - к.к. Св.Св. Константин и Елена до спирка  "Дом майка и дете"- с интервал 30 минути.
-  По утвърден маршрут - спирка  "Дом майка и дете" с начален час  06:50ч. и краен час  22:00ч. - к.к. Св.Св. Константин и Елена  до спирка  "ЖП Гара" - с интервал 30 минути.
Празник:
- По утвърден маршрут - спирка "ЖП Гара" с начален час 06:00ч. и краен час  21:00ч., к.к. Св.Св. Константин и Елена до спирка  "Дом майка и дете"- с интервал на 30 минути.
- По утвърден маршрут - спирка  "Дом майка и дете" с начален час 07:00ч. краен час  22:00ч., к.к. св.св. Константин и Елена  до спирка  "Жп. Гара" - с интервал на 30 минути.

Линия № 30
Делник/ Празник:
- Спирка "Дом майка и дете" до С.О. Добрева чешма – 06:00;08:30;12:00; 14:30;18:00; 21:00 ч.
- С.О. Добрева чешма до спирка "Дом майка и дете" - 06:30;09:00;12:30; 15:00;18:30; 21:30 ч.

Въвежда се временна линия № 31/Светкавица: 
Делник/ Празник:
- спирка "ЖП Гара" с начален час  05:10ч. и краен час  23:05ч. през спирка "Явор" до спирка "Светкавица" - интервал 30 минути. 
- спирка "Светкавица" с начален час 05:10ч. и краен час 23:10ч. през спирка "Явор" до спирка "ЖП Гара" - интервал 30 минути.
Ще се обслужват всички спирки по маршрута двупосочно.
Автобусите по този маршрут ще бъдат обозначени с допълнителни табели "31 Светкавица".

Въвежда се временна линия № 31/Разклон Виница:
Делник/ Празник:
- спирка "Дом майка и дете" – разклон "Виница" с начален час 05:10ч. и краен час 22:35ч.,  разклон "Виница" - спирка " Дом майка и дете" с начален час 04:55ч. и краен час 22:50ч. - интервал 30 минути.
Ще се обслужват следните спирки: "Разклон Виница", "Захари Дончев", "Д-р Николаев", "Чешмата", "Център Виница", "Черно море", "Дом майка и дете" - двупосочно.
Автобусите по този маршрут ще бъдат обозначени с допълнителни табели  "31 Разклон Виница".

Линия № 29 
По маршрут от спирка "ЖП Гара", спирка "Явор", бул. "В. Левски", бул. "Княз Борис I" - спирка "Балкан", спирка "Дом майка и дете" до Аладжа манастир. Ще се обслужват всички спирки по маршрута.
Делник:
от ЖП ара – 08:00;13:00;17:50ч.
от Аладжа манастир – 09:00;14:00 ;18:50ч.
Празник:
от ЖП гара – 07:55;13:10; 17:50ч.
от Аладжа манастир – 08:55;14:10; 18:50ч.

Припомняме, че за движение ще бъде затворена отсечката между ул. "Арх. Манол Йорданов" (свързваща пътя за кв. "Виница" с бул. "Княз Борис I") и разклона за ул. "Катя Чукова". 

2025 © Варна е