Мобилно меню

Какви са правата на потребителите при покупки онлайн

Неспазването на сроковете за доставка може да се разглежда като нелоялна търговска практика, изтъкна Габриела Руменова от онлайн платформата "Ние, потребителите"
Какви са правата на потребителите при покупки онлайн

Електронните магазини нямат право да принуждават потребителите да получат покупките си спешно от офисите на куриерските служби. Неспазването на сроковете за доставка може да се разглежда като нелоялна търговска практика, която дава право на потребителя да развали договора и да откаже пратката. Това коментира Габриела Руменова от онлайн платформата "Ние, потребителите" в студиото на БНТ. 

"В общите си условия търговецът е длъжен да посочи начина на извършване на поръчките, доставката и плащането. Всичко това трябва да е ясно за потребителя от самото начало. Не може в допълнителни съобщения впоследствие, след като сделката вече е сключена, потребителят да се притиска за по-къси срокове", подчерта тя. 

Във връзка с това Руменова цитира разпоредба в Закона за защита на потребителите, която касае случаите, в които се сключва договор и стоката не се предава веднага на клиента. "Тогава тя трябва да бъде предоставена в срок до 30 дни. И ако това не се случи, има възможност за договаряне на допълнителен срок. Чак тогава може да се предприемат някакви други действия, в случая – да се развали договорът", изтъкна тя и добави, че няма как при това положение търговецът пък да настоява потребителят да получи и заплати изпратения колет по-бързо от предварително договореното, както и че до крайни мерки като завеждане на дело следва да се стига, когато са се изчерпали възможностите спорът да бъде уреден доброволно.  

Когато електронният търговец не спази посочения от самия него срок за доставка, може да е налице нелоялна търговска практика, посочи Руменова. И обясни: "Потребителят намира безкрайно много оферти в интернет пространството, сравнява по цена, но и по срокове за доставка. Понякога тази стока му е необходима за подарък и трябва да пристигне на точно определен ден, след това тя вече не му е нужна и той може да "накаже" търговеца, като поиска разваляне на договора".

В студиото на БНТ Руменова коментира и казуса с телекомите.

"В договорите на телекомите с потребителите продължават да фигурират неравноправни клаузи, които водят до нелоялни практики, свързани с повишаването на цените по действащи договори".

Тя припомни, че първата голяма задача на "Ние, потребителите" при възникването на платформата преди две години е била да подпомогне решаването на проблема с индексацията на телекомите. През този период Руменова многократно разясни в медиите в какво се изразяват недобросъвестните действия на операторите, сезира компетентните институции и насочи вниманието на тогавашния омбудсман проф. Диана Ковачева, която зае същата позиция. Междувременно се натрупа и съдебна практика в полза на потребителите и бяха внесени предложения за промени в Закона за електронните съобщения. След продължителната пасивна позиция на Комисия за защита на потребителите (контролният орган с функции да защити крайните потребители от нелоялни практики и неравноправни клаузи в договорите) и промяна в становищата, преди дни все пак бяха издадени заповеди за забрана на нелоялни практики, като предстои да проследим как ще се развие казусът. 

Габриела Руменова коментира и поредното поскъпване на пластмасовите кутии за еднократна употреба за храна от витрините на супермаркетите: "Целта на наредбата за намаляване на вредната за околната среда пластмаса не може да се постигне с въвеждане на такива такси и за пусканите биоразградими или картонени кутии, а трябва да се въведат достъпни за потребителите алтернативи – депозитни системи или кутии за многократна употреба от вкъщи", посочи тя.

2025 © Варна е

Във Варна се проведе втората акция "Сливи за смет": по плажовете бяха събрани 250 кг отпадъци

В края на годишния цикъл от събития КУБ Корпорация ще връчи награда на най-активния доброволец, събрал най-много "сливи"
Във Варна се проведе втората акция "Сливи за смет": по плажовете бяха събрани 250 кг отпадъци

Във Варна се проведе поредната екологична акция във формат плогинг, организирана от строително-инвестиционната корпорация КУБ. Служители на компанията и приятели от сдружение "Ми разом", се включиха в традиционното почистване на плажа, организирано вече повече от четвърт век от Туристическо дружество "Родни балкани", по случай Деня на Черно море.

Стотиците участници, разделени в малки групи, почистиха крайбрежната зона от квартал Галата, през хижи "Ветеран" и "Черноморец", до Паша дере, събирайки над 250 килограма отпадъци

Организаторите отбелязват, че серията плогинг акции е насочена към популяризиране на разделното събиране на отпадъци и личната отговорност за градската екология. Всички събрани отпадъци бяха предадени за сортиране; пластмасата ще бъде рециклирана и използвана за създаване на арт обект.

"С всяка следваща акция виждаме как все повече хора се интересуват от нашата инициатива, което не може да не ни радва. Културата на отговорност и съвместни действия в полза на общото благо е част от корпоративната култура на КУБ, защото за нас е важно не само да строим домове, а и да създаваме среда, в която хората искат да живеят – чиста, безопасна и вдъхновяваща. Затова сме благодарни на всеки варненец, който помага градът да става по-добър", посочи основателят на корпорацията Олег Невзоров.

Всички участници във втората акция получиха символични нашивки във форма на сливи – едновременно символ на проекта и насърчение за редовно участие. В края на годишния цикъл от събития КУБ Корпорация ще връчи награда на най-активния доброволец, събрал най-много "сливи".

2025 © Варна е / източник и снимки: КУБ Корпорация